Prodej svépomocí vs. zkušený obchodník s realitami

RK Nevolat!!! nebo Realitní kancelář XY vám nabízí ke koupi …

Každý se může svobodně rozhodnout jakou cestou se vydá. Každopádně každé má své pro i proti. Která z variant je však tou nejvhodnější, jak se správně rozhodnout? Článků na toto téma existuje spousta, ale pokusím se ukázat z praxe podstatné rozdíly.

První věta strohého popisu nabídky od soukromého prodejce: Prodej objektu bude realizován bez účasti RK!!

Poznámka k ceně: Žádné provize!!

V prvé řadě se nám snaží prodejce sdělit, že se jedná o prodej bez účasti realitní kanceláře, a to přímo na specializovaném realitním serveru, kde inzerují především realitní kanceláře a kupující zde vybírají nemovitosti právě od realitních kanceláří. Dotyčnému nešlo především o prezentaci své nemovitosti, ale o sdělení, že se jedná o prodej bez realitní kanceláře. Což mohlo kupujícího právě odradit. Žádné provize = žádné služby = náklady navíc.    

Ano, i takovéto extrémy se objevují v nabídkách nemovitostí od přímých vlastníků. Jsou i horší prezentace.

Extrémy v nabídkách

Nejde o to, abych teď zesměšňoval samotné vlastníky, kteří řeší prodej nemovitosti svépomocí. Chci poukázat na situace kdy, až na pár výjimek, jsou vlastníci opravdu nezkušení a jejich nabídky působí velmi nevhodným dojmem. Tento dojem má přímý dopad na jejich úspěšnost prodeje (dobu trvání prodeje, výši uskutečněné kupní ceny apod.). Když pohlédnu očima kupujících na tyto soukromé inzeráty, asi bych v této pozici byl trochu nervozní s kým to vlastně budu jednat a zda-li ten daný vlastník je pro mě důvěryhodnou osobou při převodu vlastnictví a finanční transakci. 

Osobně zastávám názor, že když se prodává nemovitost, jejíž nabídková cena je v řádech statisíců až milionů korun, měla by tomu odpovídat i prezentace.

Nemovitosti bývají špatně nafocené, inzeráty neobsahují podstatné informace, nejsou připravené k prezentaci a prohlídkám. A navíc požadované ceny vlastníků jsou mnohdy o statisíce vyšší, než jsou reálné tržní ceny v dané lokalitě. To je způsobeno absencí zkušeností a orientací podle ostatních nabídek nebo informací o jiných prodejích svých známých. 

Mám dojem, že nejde jen o nedostatek informací a zkušeností, ale ve velké míře o úsporu financí. Vlastníci chtějí vytěžit maximum z prodeje své nemovitosti, přitom nejsou ochotni investovat pár tisíc korun. Také u nás není zvykem platit za služby tohoto typu.

bezrealitky

Inzerce na inzertních serverech zdarma. Sdělení o prodeji nemovitosti psaná štětcem na plachtu, dřevěnou desku nebo dokonce na prostěradlo. Strohé popisy s chybami apod.

Na obranu těchto vlastníků nemovitostí je třeba uvést, že mnohdy tak jednají díky vlastním špatným zkušenostem nebo díky zkušenostem svých známých. Realitní trh je plný neprofesionálních obchodníků, tzv. lapačů příležitostí a příležitostného výdělku. Tyto neseriózní a neprofesionální obchodníci nejsou předmětem dnešního článku, protože každý máme svobodnou volbu a můžeme si vybrat poskytovatele služby.   

Jaký je tedy rozdíl mezi prodejem svépomocí a prodejem za pomoci zkušeného obchodníka?

V první řadě se jedná o výběr samotného profesionála/ zkušeného obchodníka.

Společenský oblek z člověka odborníka a profesionála neudělá. Profesionála nevybíráme ani podle velikosti, názvu a rozsahu služeb kanceláře, u které pracuje. Vždy jednáte s konkrétním člověkem a ten by měl mít určitý charakter.
Ano, není žádnou novinkou, že daný profesionál/zkušený obchodník by měl mít určitý charakter a zastávat jisté lidské/společenské hodnoty.

Výše uvedené lidské/společenské hodnoty jsou velmi důležité, ale pokud je daný člověk splňuje neznamená, že máte vyhráno. Profesionál z oboru realit by měl mít určité komunikační a vyjednávací schopnosti, obchodního ducha, znalost regionu, zkušenosti s realitními obchody.

Realitní profesionál (zkušený obchodník) je osoba, která umí převzít záměr prodeje do svých rukou a s nejlepším vědomím a svědomím se o něj postarat. Umí poradit jak připravit nemovitost k prodeji, jak stanovit správnou prodejní cenu, připravit a provést celou strategii prodeje v souladu se záměrem vlastníka. Zajistit veškeré potřebné služby, odpovědět na zásadní otázky. Získat správného zájemce o nemovitost. Být důvěryhodným pomocníkem při celé realitní transakci a poskytnou svou přidanou hodnotu vlastníkovi.   

A nejen to. Vlastníci se vyhnou amatérské prezentaci nemovitosti a všem nešťastným řešením.


Není žádným tajemstvím, že prodej nemovitosti prostřednictvím zkušeného obchodníka s realitami trvá kratší dobu a dosažená prodejní cena bývá vyšší než u prodeje svépomocí, a to i přes odměnu (provizi) obchodníka.          

Kdo si myslí, že nějak výrazně ušetří toho zklamu. V drtivé většině případů tomu tak není. V podstatě není na čem ušetřit. Pokud to prodávající s prodejem myslí vážně a chce se vyhnout amatérským chybám musí si zajistit jednotlivé služby, a to především:

  • Nafocení nemovitosti
  • Poradenství v oblasti tržní ceny
  • Inzerci
  • Právní služby
  • Úschovu kupní ceny
  • Zaplacení správního poplatku katastru nemovitostí
  • Zjištění a zajištění daňových povinností

A to není všechno, dále je potřeba si zajistit dostatek času pro zajištění správné prezentace a inzerce, prohlídky, jednání se zájemci o koupi, jednání s advokátem apod.  

Na závěr bych se chtěl vrátit k větě o svobodném rozhodnutí každého, které stále platí, ale doporučil bych si vše dobře rozmyslet a zjistit si podstatné informace. Určitě bych doporučil vyhledat si několik profesionálů z dané lokality a investovat čas do setkání s nimi. Poslechnout si jejich nabídku a názor na: prodejní cenu a celý záměr, poskytované služby, výši odměny (provize) za služby apod.. Po té bych posoudil pro a proti včetně finančního a časového zatížení.      

Pokud Vás toto téma zajímá a máte zájem právě o ty podstatné informace, navštivte tuto část našeho webu, kde se těmto věcem věnuji více detailně. 

Václav Růžička
Václav Růžička - majitel a zakladatel realitní kanceláře RV Reality. Svou práci miluje a věnuje ji mnoho času, obor reality a vše co sním souvisí nebere jako práci, ale jako poslání. Upřednostňuje upřímnost a férový způsob jednání.